miercuri, 30 iulie 2014

Mariana Anghel o carieră dedicată cântecului popular.



De curând, a implinit 27 de ani de cariera dedicata cântecului popular. Prima data a urcat pe scena la numai 12 ani, iar, mai târziu, a fost invitata la prima editie a emisiunii „Tezaur folcloric” a Marioarei Murarescu. A câstigat Trofeul «Floarea din gradina». Mariana Anghel s-a nascut si a copilarit la tara, in Tara Hategului, perioada de care povesteste cu drag si o oarecare nostalgie. Pe parcursul celor 25 de ani ai carierei sale a reusit sa cuprinda aproape toate stilurile muzicii populare.

Nascuta pe Valea Streiului, absolventa a Sectiei de etnomuzicologie a Facultatii de Arte din cadrul Universitatii „Hyperion” Bucuresti, Mariana Anghel este „o fata din Calanul Mic, care a invatat sa pretuiasca doar cântecul adevarat, simplitatea si frumusetea costumelor vechi, unele uitate de mult in lazile de zestre”.

Prima sa aparitie pe o scena a fost la vârsta de 12 ani, când fratele sau, Marcel, i-a facut cadou de ziua ei inscrierea la un concurs organizat de Casa de Cultura din Calan. A luat si concursul, si a devenit solista, mezina si „mascota” ansamblului folcloric din zona. „De la batrânii satului, am inceput sa fac primele culegeri de folclor. Am gasit cântece doinite, line, asa cum sunt in zona Transilvaniei, care se joaca precum un dans boieresc, elegant, de curte”, marturiseste Mariana.... 

Mai apoi, la 16 ani, a participat la un festival folcloric in Mehedinti, la care s-au inscris 108 concurenti. Mariana Anghel a obtinut Marele Premiu. „Am cântat un colind si un cântec de joc din Hunedoara. Nici nu indrazneam sa visez la asa ceva, nu aveam termeni de comparatie si nu-mi stiam valoarea. M-am dus cu sufletul, am cântat cu un clopotel si cu o toba in mâini si am cucerit premiul cel mare. Tata asculta spectacolul la Radio Craiova, iar mama era in sala”, povesteste artista.

Un alt moment emotionant din viata sa a fost in timpul filmarilor de la TVR pentru Revelionul 1982-1983, intrucât totul se desfasura alaturi de mari nume ale folclorului românesc, dintre care amintim Mariana Draghicescu, Sofia Vicoveanca, Elena Roizen sau Angela Buciu. „Nici nu stiu daca am putut sa respir mai mult de trei ori. Artistii mari erau pentru mine pe un piedestal de neatins, iar acum cântam impreuna! Nu ma puteam trezi din acest vis!”, povesteste Mariana.

A debutat la prima editie a emisiunii „Tezaur folcloric” a Marioarei Murarescu, a triumfat la multe concursuri, a cucerit Trofeul „Floarea din Gradina” si premiul Fundatiei ETHNOS (1997) pentru realizarile in domeniul culegerii si promovarii folclorului autentic. In toamna lui 2007, Mariana Anghel a implinit 25 de ani de cariera dedicata cântecului popular, culturii si traditiilor autentice de pe meleagurile hunedorene. La sediul Organizatiei Internationale de Folclor de la Modling (Austria) fotografia sa se afla la loc de cinste, ca singura reprezentanta a folclorului românesc.

Mariana Anghel considera ca plaiurile, zona si mediul in care se formeaza un om sunt esentiale pentru viata sa de mai târziu. „M-am nascut in judetul Hunedoara, pe malul Streiului, la confluenta lui cu Muresul, in zona Calan, Tara Hategului si Retezat. Am avut norocul ca, in satul meu natal, Calanul Mic, sa descopar o bogatie folclorica ce mi-a stârnit pasiunea pentru culegerea si promovarea acesteia. A fost la inceput ca o joaca. Fratele meu cânta deja, iar acasa, duminica dupa-amiaza, dadeam spectacole si faceam concursuri in familie.

Parintii erau in juriu, iar noi, concurenti. Parintii mei sunt oameni simpli, dar intelepti, autodidacti, si au dezvoltat in noi atât latura artistica, cât si cunostintele de cultura generala. Sunt o norocoasa, caci am avut o copilarie frumoasa, curata, fara certuri, ca o lume de poveste. Intrând in viata, am vazut ca lumea e cu totul alta si chiar si acum cred ca nu sunt suficient pregatita s-o infrunt”, marturiseste Mariana.
sursa. Etno TV.Adelina Dobrin.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu